Bedömning av pedagogisk kompetens på LTH

Författare

  • Katarina Mårtensson

Nyckelord:

Pedagogisk kompetens, bedömning, pedagogiska meriter, reflektion, know-how, professionell kompetens

Abstract

När lärarförslagsnämnderna inom LTH för några år sedan avslog vissa befordransansökningar till professor, på grundval av bristande dokumenterad pedagogisk kompetens sändes starka signaler ut i organisationen. I detta paper presenteras ett projekt med syfte att kartlägga och dokumentera hur bedömningsprocesserna med avseende på pedagogisk kompetens på LTH har utvecklats över tid. Representanter för LTH:s ledning, lärarförslagsnämnderna, den pedagogiska stöd- och utvecklingsenheten Genombrottet, samt sökande har intervjuats. Resultaten indikerar att bedömning av pedagogiska meriter och pedagogisk skicklighet tas på allvar inom LTH. Personer med uppgift att bedöma betonar komplexiteten i uppdraget och vikten av förankring i organisationen. Vidare anser de sig utveckla en stor – men icke dokumenterad - kompetens att göra bedömningar bl.a. i relation till olika ämnen. Belöningssystemet Pedagogiska Akademin förefaller ha haft stor betydelse bl.a. vad gäller utveckling av bedömningskompetens. Det framkommer också en potentiell risk för spänning mellan olika beslutsnivåer, exempelvis gällande strategiska rekryteringar.

Downloads

Publicerad

2013-05-13