Editorial Nordidactica 2019:3

Komparativ ämnesdidaktik

Forfattere

  • Anna Larsson
  • Johan Samuelsson

Emneord (Nøkkelord):

editorial, komparativ ämnesdidaktik

Sammendrag

Detta temanummer fokuserar på komparativ ämnesdidaktik. Inom Nordidacticas intresseområde – ämnesdidaktiska studier inom geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap och statsvetenskap i Norden – är forskningen i mycket hög grad inramad av de enskilda ämnena. Studier som uttryckligen berör två eller flera ämnen är sällsynta. I syfte att uppmuntra ämneskomparation och samla pågående forskning tog Nordidacticas redaktionsråd initiativ till ett symposium vid NOFA-konferensen 2019. Ett call för manus med ämneskomparativt perspektiv utlystes också via Nordidacticas hemsida. Det är resultatet av detta call som utgör det aktuella numret. Efter sedvanlig peer-review-process publiceras här nu åtta artiklar som på olika sätt har komparation i centrum.

Nedlastinger

Publisert

2019-11-29

Hvordan referere

Larsson, A., & Samuelsson, J. (2019). Editorial Nordidactica 2019:3 : Komparativ ämnesdidaktik. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 9(2019:3), I-VI. Hentet fra https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/21876