Problematisk skolfrånvaro i relation till skola och undervisning - ett ämnesdidaktiskt perspektiv

Authors

  • Annica Jäverby Göteborgs universitet
  • Christina Osbeck Göteborgs universitet
  • Martin Stolare Karlstads universitet

DOI:

https://doi.org/10.62902/nordidactica.v15i2025:1.26238

Keywords:

PROBLEMATIC SCHOOL ABSENCE, SCHOOL ABSENCE, SCHOOL ATTENDANCE, SOCIAL SUSTAINABILITY, DIDACTIC, SUBJECT MATTER EDUCATION

Abstract

The purpose of this study is to investigate the content selection and transformation processes utilised by upper primary teachers for pupils with problematic school absences in history and religious education. While previous research has approached the topic from either an individual perspective or a relational school perspective, this study adopts a subject-didactics approach. Based on nine teacher interviews, the analyses were conducted stepwise, initially inductively and then in relation to Wolfgang Klafki's framework, combined with established concepts from history education and religious education research. The content emphasized for pupils generally aligns closely with Klafki's assertions regarding what is essential, namely, content that aims to develop pupils' understanding of society, thereby becoming both subjectively and objectively meaningful. For pupils with problematic school absences, a pattern emerges where the subjectively meaningful, reflecting the pupil's interests, is emphasized more. The article discusses the risk that this may lead to limited opportunities for this group of pupils to broaden their perspectives and knowledge in order to understand and navigate in society.

Author Biographies

Annica Jäverby, Göteborgs universitet

Annica Jäverby är specialpedagog och licentiand i en ämnesdidaktisk forskarskola om hållbar utveckling och klassrumsundervisning i mellanårens svenska, samhällsorienterande och naturorienterande ämnen, ett samarbete mellan Göteborgs och Karlstads universitet. Jäverby har med erfarenhet som grundskolelärare och förstelärare utvecklat ett starkt intresse för undervisning och lärande, särskilt inom området social hållbarhet.

Christina Osbeck, Göteborgs universitet

Christina Osbeck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Osbeck har särskilt studerat ungas livsförståelse, existentiella frågor och etikdidaktik.

Martin Stolare, Karlstads universitet

Martin Stolare professor i historia, Karlstads universitet och där verksam som forskare vid Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD) samt Research on subject specific education (Rose). Han forskar bland annat om undervisning i SO och historia på låg- och mellanstadiet. 

Downloads

Published

2025-05-23

How to Cite

Jäverby, A., Osbeck, C., & Stolare, M. (2025). Problematisk skolfrånvaro i relation till skola och undervisning - ett ämnesdidaktiskt perspektiv: . Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 15(2025:1), 27–54. https://doi.org/10.62902/nordidactica.v15i2025:1.26238