Articles
2005: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
Ska teknologen tillverka tentan? – Erfarenheter av studentmedverkan i utformningen av skriftlig examination
-
Submitted
-
May 15, 2013
-
Published
-
2013-05-15
Abstract
De teknologer som går kursen ETS170 Kravhantering har i grupp, veckovis lämnat in förslag på tentamensproblem med tillhörande bedömningsmall. Om dessa är av tillräckligt hög kvalitet enligt givna riktlinjer renderar de bonuspoäng som tillgodoräknas tentamen och problemen har också en reell chans att bli inkluderade i själva tentamen. I denna artikel beskrivs det praktiska upplägget och erfarenheterna från två tillämpningar av studentmedverkan i tentamensutformningen. Erfarenheterna visar att nästan alla studenter är villiga att försöka uppnå bonus. Genom riktlinjerna för vad som krävs för att få bonus ges en möjlighet att styra mot djupinlärning och samtidigt ge tydliga mål för vad som krävs vid examinationen. Studenternas arbetsbelastning blir jämnare fördelad över tiden och de får en kontinuerlig återkoppling på var de står i lärandeprocessen. En diskussion ges kring resursbehovet för detta kursmoment. Slutsatsen är att arbetsinsatsen från examinator vid bedömningen av studenternas tentamensproblemförslag är ytterst väl investerad tid med tanke på lärandeutfallet.
Similar Articles
-
Ida-Marie Andersson,
Stina Burri,
Magdalena Godzwon,
Tim Lindberg,
Kajsa Nilsson,
Muntlig examination - En tillämpbar examinationsform för förstaårsstudenter vid Lunds Tekniska Högskola?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2015: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
David Färm,
Johan Lindström,
Johan Nilsson,
Charlotte Soneson,
David Svensson Fors,
Alternativ till salstentor som examinationsform på stora grundkurser vid LTH
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Johan Kåredal,
Erik Lindström,
Bengt Ljungquist,
Henrik Pålsson,
Kristian Solem,
Examinationsformers inverkan på kvalitet i utbildningen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Bengt Simonsson,
Gunnar Lindstedt,
Henriette Weibull,
Olof Samuelsson,
Per Kristiansson,
Den aktiva kursen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Anders Gudmundsson,
Per Liljeqvist,
Andreas Norrman,
Per Svenningsson,
Röda tråden - Hur knyter man ihop större kurser och kurskedjor?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2004: Inspirationskursen
-
Lars H Andersson,
Ann-Sofi Jönsson,
Jan-Olle Malm,
Bernt Nilsson,
Karl-Gustav Wahlund,
TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Torleif Dahlin,
Håkan Frantzich,
Henrik Johansson,
Kent Persson,
Grupparbete – En framgångsrik metod för lärande?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2007: Inspirationskursen
-
Olof Garpinger,
Toivo Henningsson Perby,
Erik Johannesson,
Per-Ola Larsson,
Brad Schofield,
Djupare tankar i labbet? Analys och förbättringsförslag till laborationerna i Reglertekniks grundkurser
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christian Antfolk,
Johan Björnstedt,
Anna Guldbrand,
Peter Jeppsson,
Francesco Sulla,
Pedagogisk studie av kursen Elektroteknikens grunder
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
1 2 3 4 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.