Articles
2005: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
Ska teknologen tillverka tentan? – Erfarenheter av studentmedverkan i utformningen av skriftlig examination
-
Submitted
-
May 15, 2013
-
Published
-
2013-05-15
Abstract
De teknologer som går kursen ETS170 Kravhantering har i grupp, veckovis lämnat in förslag på tentamensproblem med tillhörande bedömningsmall. Om dessa är av tillräckligt hög kvalitet enligt givna riktlinjer renderar de bonuspoäng som tillgodoräknas tentamen och problemen har också en reell chans att bli inkluderade i själva tentamen. I denna artikel beskrivs det praktiska upplägget och erfarenheterna från två tillämpningar av studentmedverkan i tentamensutformningen. Erfarenheterna visar att nästan alla studenter är villiga att försöka uppnå bonus. Genom riktlinjerna för vad som krävs för att få bonus ges en möjlighet att styra mot djupinlärning och samtidigt ge tydliga mål för vad som krävs vid examinationen. Studenternas arbetsbelastning blir jämnare fördelad över tiden och de får en kontinuerlig återkoppling på var de står i lärandeprocessen. En diskussion ges kring resursbehovet för detta kursmoment. Slutsatsen är att arbetsinsatsen från examinator vid bedömningen av studenternas tentamensproblemförslag är ytterst väl investerad tid med tanke på lärandeutfallet.
Similar Articles
-
Billy Kaldvee,
Plagierande fysikstudenter – hur går det att förebygga och upptäcka?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2009: Akademisk hederlighet: Studenter bortom plagiat
-
Marcus Abrahamsson,
Hans Bagge,
Kenneth Persson,
Utveckling av kursdelen ”Husbyggnadsteknik” i kursen ”Husbyggnadsteknik och installationsteknik”
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2010: Inspirationskursen
-
Izabelle Bäckström,
Andreas Ericsson,
Elin Malmqvist,
Leif Siesing,
Johan Simonsson,
Dugga som examinationsform - Analys av kursen Elektromagnetisk fältterori, ESS050
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2014: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
Erik Alerstam,
Billy Kaldvee,
Johannes Lindén,
Oskar Nilsson,
Pontus Svenmarker,
Laborationsrapporten - krav, pedagogisk funktion och ansvar
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Pontus Giselsson,
Karl Mårtensson,
Daria Madjidian,
Philip Reutersvärd,
Sven Gestegård Robertz,
Inlämningsuppgifter som examinationsform
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2009: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Patrick Lauenburg,
Kristina Lundberg,
Projekt inom ramen för Pedagogisk Inspirationskurs – Utveckling av kurser fjärrvärme och flödescytometri
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2012: Inspirationskursen
-
Fredrik Vestin,
Lisa Karlsson,
Monika Davidović,
Simon Smrtnik,
Tobias Persson,
Tidig kontakt med forskarvärlden – inspirerande eller avskräckande?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Johan Fransson,
Richard Johnsson,
Kristina Larsson,
Ja Nilsson,
Christopher Öberg,
Extensiv och intensiv inlärning - att tillämpa en djup lärstrategi på ett nytt ämnesområde
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Helena Bülow-Hübe,
Eva Eriksson,
Annika Olsson,
Mazen Saghir,
Kursutveckling - hur kan vi göra våra kurser bättre?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2004: Inspirationskursen
-
Mattias Andersson,
Martin Berg,
Kristofer Jansson,
Martin Liliebladh,
Carl Löndahl,
Alternativ till den konventionella laborationsrapporten
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
<< < 1 2 3 4 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.