Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2002: Inspirationskursen

TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"

  • Lars H Andersson
  • Ann-Sofi Jönsson
  • Jan-Olle Malm
  • Bernt Nilsson
  • Karl-Gustav Wahlund
Submitted
January 15, 2013
Published
2013-01-15

Abstract

Sättet att lära ut (teaching) har en avgörande effekt på hur studenters inlärning (learning)
stimuleras. Traditionella föreläsningar, som i huvudsak är en envägskommunikation,
ersätts idag i allt större utsträckning med olika ”teaching and learning activities”
(TLA).
Vad är då TLA? Det finns många olika former av TLA; t.ex. diskussionsgrupper av
studenter under föreläsningar (s.k. bikupor), studenter som lär (av) varandra (s.k. kamratundervisning) och studenter som rättar varandras prov (s.k. kamratgranskning).
Vilken (vilka) TLA man använder i sin undervisning beror naturligtvis på vad man
önskar uppnå. TLA kan därför katalogiseras på en rad olika sätt. I denna sammanställning
har vi valt att presentera exempel på TLA som kan utnyttjas i olika undervisningsformer.
Undervisningsformerna har delats upp enligt nedan:
• Stora grupper - Föreläsningar
• Små grupper - Övningar
• Tillämpningar - Problembaserat lärande (PBL), projekt, cases
• Träning av praktiska moment - Laborationer
• Kunskapsbedömning - Examination
Erfarenheter under läsåret 2001/2002 från kurserna Grundläggande kemi, Organisk
kemi, Bioteknik och Kemiteknik illustrerar denna litteraturstudie. Kurserna ges i första
årskursen i Bioteknik- och Kemiteknikprogrammen vid LTH.