Sättet att lära ut (teaching) har en avgörande effekt på hur studenters inlärning (learning) stimuleras. Traditionella föreläsningar, som i huvudsak är en envägskommunikation, ersätts idag i allt större utsträckning med olika ”teaching and learning activities” (TLA). Vad är då TLA? Det finns många olika former av TLA; t.ex. diskussionsgrupper av studenter under föreläsningar (s.k. bikupor), studenter som lär (av) varandra (s.k. kamratundervisning) och studenter som rättar varandras prov (s.k. kamratgranskning). Vilken (vilka) TLA man använder i sin undervisning beror naturligtvis på vad man önskar uppnå. TLA kan därför katalogiseras på en rad olika sätt. I denna sammanställning har vi valt att presentera exempel på TLA som kan utnyttjas i olika undervisningsformer. Undervisningsformerna har delats upp enligt nedan: • Stora grupper - Föreläsningar • Små grupper - Övningar • Tillämpningar - Problembaserat lärande (PBL), projekt, cases • Träning av praktiska moment - Laborationer • Kunskapsbedömning - Examination Erfarenheter under läsåret 2001/2002 från kurserna Grundläggande kemi, Organisk kemi, Bioteknik och Kemiteknik illustrerar denna litteraturstudie. Kurserna ges i första årskursen i Bioteknik- och Kemiteknikprogrammen vid LTH.