Articles
2005: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
Ska teknologen tillverka tentan? – Erfarenheter av studentmedverkan i utformningen av skriftlig examination
-
Inskickad
-
15 maj 2013
-
Publicerad
-
2013-05-15
Abstract
De teknologer som går kursen ETS170 Kravhantering har i grupp, veckovis lämnat in förslag på tentamensproblem med tillhörande bedömningsmall. Om dessa är av tillräckligt hög kvalitet enligt givna riktlinjer renderar de bonuspoäng som tillgodoräknas tentamen och problemen har också en reell chans att bli inkluderade i själva tentamen. I denna artikel beskrivs det praktiska upplägget och erfarenheterna från två tillämpningar av studentmedverkan i tentamensutformningen. Erfarenheterna visar att nästan alla studenter är villiga att försöka uppnå bonus. Genom riktlinjerna för vad som krävs för att få bonus ges en möjlighet att styra mot djupinlärning och samtidigt ge tydliga mål för vad som krävs vid examinationen. Studenternas arbetsbelastning blir jämnare fördelad över tiden och de får en kontinuerlig återkoppling på var de står i lärandeprocessen. En diskussion ges kring resursbehovet för detta kursmoment. Slutsatsen är att arbetsinsatsen från examinator vid bedömningen av studenternas tentamensproblemförslag är ytterst väl investerad tid med tanke på lärandeutfallet.
Liknande artiklar
-
Ida-Marie Andersson,
Stina Burri,
Magdalena Godzwon,
Tim Lindberg,
Kajsa Nilsson,
Muntlig examination - En tillämpbar examinationsform för förstaårsstudenter vid Lunds Tekniska Högskola?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2015: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
David Färm,
Johan Lindström,
Johan Nilsson,
Charlotte Soneson,
David Svensson Fors,
Alternativ till salstentor som examinationsform på stora grundkurser vid LTH
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Johan Kåredal,
Erik Lindström,
Bengt Ljungquist,
Henrik Pålsson,
Kristian Solem,
Examinationsformers inverkan på kvalitet i utbildningen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Bengt Simonsson,
Gunnar Lindstedt,
Henriette Weibull,
Olof Samuelsson,
Per Kristiansson,
Den aktiva kursen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Anders Gudmundsson,
Per Liljeqvist,
Andreas Norrman,
Per Svenningsson,
Röda tråden - Hur knyter man ihop större kurser och kurskedjor?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Inspirationskursen
-
Lars H Andersson,
Ann-Sofi Jönsson,
Jan-Olle Malm,
Bernt Nilsson,
Karl-Gustav Wahlund,
TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Torleif Dahlin,
Håkan Frantzich,
Henrik Johansson,
Kent Persson,
Grupparbete – En framgångsrik metod för lärande?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2007: Inspirationskursen
-
Olof Garpinger,
Toivo Henningsson Perby,
Erik Johannesson,
Per-Ola Larsson,
Brad Schofield,
Djupare tankar i labbet? Analys och förbättringsförslag till laborationerna i Reglertekniks grundkurser
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christian Antfolk,
Johan Björnstedt,
Anna Guldbrand,
Peter Jeppsson,
Francesco Sulla,
Pedagogisk studie av kursen Elektroteknikens grunder
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
1 2 3 4 > >>
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.