Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2015: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Muntlig examination - En tillämpbar examinationsform för förstaårsstudenter vid Lunds Tekniska Högskola?

  • Ida-Marie Andersson
  • Stina Burri
  • Magdalena Godzwon
  • Tim Lindberg
  • Kajsa Nilsson
Submitted
October 17, 2016
Published
2016-10-17

Abstract

Denna rapport skildrar hur en muntlig examination kan genomföras, och vad
studenten respektive läraren har för roll och ansvar i en sådan situation. Rapporten innehåller
även en jämförelse mellan skriftlig och muntlig examination. I en genomförd intervjustudie
med lärare vid institutionerna för Livsmedelsteknik och Immunteknologi framgick det att alla
var positiva till muntlig examination både med avseende på djupinlärning och testa studentens
konceptuella förståelse för ämnet. Däremot hade lärarna en uppfattning, men inga belägg, att
en individuell muntlig examination kräver mer resurser än en skriftlig för förstaårsstudenter
eftersom studentantalet ofta är stort. För att undkomma denna aspekt skulle muntliga
gruppexaminationer kunna implementeras, som ett alternativ till skriftliga, under de två första
terminerna vid Lunds Tekniska Högskola. Att införa en muntlig examination under första
studieåret skulle ge studenten variation under tentamensveckan samt att studenten får direkt
återkoppling av examinator och kan därmed följa upp sitt eget lärande.