Articles
2005: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
Ska teknologen tillverka tentan? – Erfarenheter av studentmedverkan i utformningen av skriftlig examination
-
Submitted
-
May 15, 2013
-
Published
-
2013-05-15
Abstract
De teknologer som går kursen ETS170 Kravhantering har i grupp, veckovis lämnat in förslag på tentamensproblem med tillhörande bedömningsmall. Om dessa är av tillräckligt hög kvalitet enligt givna riktlinjer renderar de bonuspoäng som tillgodoräknas tentamen och problemen har också en reell chans att bli inkluderade i själva tentamen. I denna artikel beskrivs det praktiska upplägget och erfarenheterna från två tillämpningar av studentmedverkan i tentamensutformningen. Erfarenheterna visar att nästan alla studenter är villiga att försöka uppnå bonus. Genom riktlinjerna för vad som krävs för att få bonus ges en möjlighet att styra mot djupinlärning och samtidigt ge tydliga mål för vad som krävs vid examinationen. Studenternas arbetsbelastning blir jämnare fördelad över tiden och de får en kontinuerlig återkoppling på var de står i lärandeprocessen. En diskussion ges kring resursbehovet för detta kursmoment. Slutsatsen är att arbetsinsatsen från examinator vid bedömningen av studenternas tentamensproblemförslag är ytterst väl investerad tid med tanke på lärandeutfallet.
Similar Articles
-
Alexander Betsholtz,
Ludwig Brieditis,
Tage Rosenqvist,
Maria Takman,
Ingenjörsstudenters uppvisade kunskapsutveckling - en utvärdering med hjälp av SOLO-taxonomin
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2021: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
Henning Carlsson,
Malin Göransson,
Angelica Lidén,
Katrin Molina-Besch,
Henrik Wallström,
Programspecifik kurs för hållbar utveckling
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2013: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
Sara Bargi,
Monica Lexholm,
Monica Lexholm,
Viveka Lidström,
Viveka Lidström,
Erik Nilsson,
Erik Nilsson,
Mattias Richter,
Mattias Richter,
Plagiering – ett högskolepedagogiskt problem
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anton Cervin,
Charlotta Johnsson,
Ander Robertsson,
Tobias Rydén,
Återkoppling som del i lärandeprocessen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
-
Andreas Dahlin,
Jonas Johansson,
Mikael Johansson,
Magnus Jonsson,
Peter Jönsson,
Studenten som lärare
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
<< < 1 2 3 4
You may also start an advanced similarity search for this article.