Articles
2005: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
Ska teknologen tillverka tentan? – Erfarenheter av studentmedverkan i utformningen av skriftlig examination
-
Submitted
-
May 15, 2013
-
Published
-
2013-05-15
Abstract
De teknologer som går kursen ETS170 Kravhantering har i grupp, veckovis lämnat in förslag på tentamensproblem med tillhörande bedömningsmall. Om dessa är av tillräckligt hög kvalitet enligt givna riktlinjer renderar de bonuspoäng som tillgodoräknas tentamen och problemen har också en reell chans att bli inkluderade i själva tentamen. I denna artikel beskrivs det praktiska upplägget och erfarenheterna från två tillämpningar av studentmedverkan i tentamensutformningen. Erfarenheterna visar att nästan alla studenter är villiga att försöka uppnå bonus. Genom riktlinjerna för vad som krävs för att få bonus ges en möjlighet att styra mot djupinlärning och samtidigt ge tydliga mål för vad som krävs vid examinationen. Studenternas arbetsbelastning blir jämnare fördelad över tiden och de får en kontinuerlig återkoppling på var de står i lärandeprocessen. En diskussion ges kring resursbehovet för detta kursmoment. Slutsatsen är att arbetsinsatsen från examinator vid bedömningen av studenternas tentamensproblemförslag är ytterst väl investerad tid med tanke på lärandeutfallet.
Similar Articles
-
Mattias Andersson,
Martin Berg,
Kristofer Jansson,
Martin Liliebladh,
Carl Löndahl,
Alternativ till den konventionella laborationsrapporten
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Jens A. Andersson,
Florent Bernaudat,
Katharina Bruzelius,
Calle Lejdfors,
Anne Nilsson,
Att motivera förändring
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anna Andersson,
Kerstin Hoyer,
Emma Kreuger,
Stina Lindman,
Kim Olofsson,
Laborationer - Handledarens roll före, under och efter laborationen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Philip Evergren,
Mathias Haage,
Thomas Magesacher,
Josefin Starkhammar,
Martin Stridh,
Verktyg som hjälpmedel i undervisningen i E-huset, LTH
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christoffer Norberg,
Jan Pallon,
Per Hagander,
Kamratgranskning
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Oskar Larsson,
Eva Frühwald Hansson,
Design av inlämningsuppgifter för ökad förståelse och mindre plagiat
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2013: Akademisk hederlighet: Studenter bortom plagiat
-
Tomas Akenine-Möller,
Sus Levin,
Mikael Nilsson,
Marcus Nyström,
Fredrik Tufvesson,
Tävlingsmoment som pedagogisk fint
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Alexandra Calvén,
Talitha Nauta,
Christian Rissler,
Erik Wikare,
Ester Daniel Ytterbrink,
Johan Zanichelli,
Förkunskapers roll i lärande
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2024: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
Lena Zetterqvist,
Bedömningar – varför ser de ut som de gör?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
-
Alexander Betsholtz,
Ludwig Brieditis,
Tage Rosenqvist,
Maria Takman,
Ingenjörsstudenters uppvisade kunskapsutveckling - en utvärdering med hjälp av SOLO-taxonomin
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2021: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
<< < 1 2 3 4 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.