Articles
2005: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
Ska teknologen tillverka tentan? – Erfarenheter av studentmedverkan i utformningen av skriftlig examination
-
Inskickad
-
15 maj 2013
-
Publicerad
-
2013-05-15
Abstract
De teknologer som går kursen ETS170 Kravhantering har i grupp, veckovis lämnat in förslag på tentamensproblem med tillhörande bedömningsmall. Om dessa är av tillräckligt hög kvalitet enligt givna riktlinjer renderar de bonuspoäng som tillgodoräknas tentamen och problemen har också en reell chans att bli inkluderade i själva tentamen. I denna artikel beskrivs det praktiska upplägget och erfarenheterna från två tillämpningar av studentmedverkan i tentamensutformningen. Erfarenheterna visar att nästan alla studenter är villiga att försöka uppnå bonus. Genom riktlinjerna för vad som krävs för att få bonus ges en möjlighet att styra mot djupinlärning och samtidigt ge tydliga mål för vad som krävs vid examinationen. Studenternas arbetsbelastning blir jämnare fördelad över tiden och de får en kontinuerlig återkoppling på var de står i lärandeprocessen. En diskussion ges kring resursbehovet för detta kursmoment. Slutsatsen är att arbetsinsatsen från examinator vid bedömningen av studenternas tentamensproblemförslag är ytterst väl investerad tid med tanke på lärandeutfallet.
Liknande artiklar
-
Mattias Andersson,
Martin Berg,
Kristofer Jansson,
Martin Liliebladh,
Carl Löndahl,
Alternativ till den konventionella laborationsrapporten
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Jens A. Andersson,
Florent Bernaudat,
Katharina Bruzelius,
Calle Lejdfors,
Anne Nilsson,
Att motivera förändring
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anna Andersson,
Kerstin Hoyer,
Emma Kreuger,
Stina Lindman,
Kim Olofsson,
Laborationer - Handledarens roll före, under och efter laborationen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Philip Evergren,
Mathias Haage,
Thomas Magesacher,
Josefin Starkhammar,
Martin Stridh,
Verktyg som hjälpmedel i undervisningen i E-huset, LTH
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2006: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christoffer Norberg,
Jan Pallon,
Per Hagander,
Kamratgranskning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Oskar Larsson,
Eva Frühwald Hansson,
Design av inlämningsuppgifter för ökad förståelse och mindre plagiat
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Akademisk hederlighet: Studenter bortom plagiat
-
Tomas Akenine-Möller,
Sus Levin,
Mikael Nilsson,
Marcus Nyström,
Fredrik Tufvesson,
Tävlingsmoment som pedagogisk fint
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Günter Grossmann,
Mats Gustafsson,
Dan Hessman,
Maria Kihl,
Peter Nilsson,
Viktor Öwall,
Från kristall till krets
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Alexandra Calvén,
Talitha Nauta,
Christian Rissler,
Erik Wikare,
Ester Daniel Ytterbrink,
Johan Zanichelli,
Förkunskapers roll i lärande
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2024: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
Lena Zetterqvist,
Bedömningar – varför ser de ut som de gör?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
<< < 1 2 3 4 > >>
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.