Examinationsformers inverkan på kvalitet i utbildningen

Authors

  • Johan Kåredal
  • Erik Lindström
  • Bengt Ljungquist
  • Henrik Pålsson
  • Kristian Solem

Abstract

Denna rapport undersöker hur examinationsformen kan anpassas för erhålla önskad kvalitet.
Som en del av detta klarläggs vad som särskiljer sju examinationsformer samt när olika
former kan användas. De sju undersökta examinationsformerna är: Projekt. Skriftlig tentamen. Muntlig tentamen. Muntlig presentation. Hemtentamen. Laboration. Rapport i essäform.
Rapporten är av kvalitativ karaktär och är data insamlad genom intervjuer med fyra
kursansvariga inom olika delar av LTH. Intervjuerna syftade till att undersöka olika
examinationsformer och deras överensstämmelse med kursernas mål genom att erhålla
information om bakgrundsfakta, examination, upplevd kvalitet samt genomströmning.
Intervjuresultatet är analyserade enskilt samt generellt utifrån Blooms taxonomi.
Analysen visar att ingen typ av examination passar till alla typer av undervisning utan
examinationen bör anpassas till kursens kvalitativa mål. Det framkom också att
examinationsform väljs beroende på om syftet med examinationen är formativt eller
summativt. En annan aspekt att ta hänsyn till är om examinationen ska vara en del av lärandet
eller endast att godkänna eller underkänna kursdeltagare. Vidare pekar resultatet från de
undersökta kurserna på att de som ges sent i utbildningen använder sig av examinationsformer
på högre nivåer i Blooms taxonomi än initiala, mer grundläggande kurser. Analysen visar
också att nivå på examinationsform inte väljs högre än kursens mål. Däremot verkar det
motsatta förekomma med risken att kursdeltagarna inte uppnår förväntad kunskapsnivå trots
att de klarar examinationen.
Totalt sett, anser vi således att examinationsformen bör väljas så att den
överensstämmer med kursens huvudmål, t ex genom att applicera Blooms taxonomi på både
examinationsform och huvudmål.

Published

2013-01-25