Pedagogiskt utvecklingsprojekt för snabbare omtentering

Författare

  • Bengt Mandersson
  • Anders Gustafsson

Nyckelord:

tentamen, examination, bedömning

Abstract

Eftersom vi är lite bekymrade över ett ökande antal teknologer som har missade tentamina i bagaget, valde vi att genomföra ett projekt inom examination och
speciellt angående omtentamina. Vid LTH och många andra tekniska högskolor är den
dominerande examinationsformen en skriftlig salstentamen efter genomgången kurs, förlagda till
specifika tentamensperioder. I en rapport beskriver Trowald ett flertal examinationsformer på
ett detaljerat sätt. Roxå vid Universitetspedagogiskt centrum i Lund har utarbetat ett PM i vilket
ännu fler examinationsformer presenteras men på ett mer kortfattat sätt. I dessa rapporter ges en
mängd tips om examinationsformer men tar över huvud taget inte upp omtentamen.
I vår rapport beskrivs idéer om att komplettera, eller i förlängningen, ersätta den ordinarie
omtentamen med en kompletterande hemtentamen. Vi presenterar ett konkret förslag för hur det
ska gå till. Schemaläggningen av inspirationskursen har gjort att det inte har varit möjligt att testa
idéerna inom tidsramen för kursen, utan detta kommer att ske först efter kursens slut. Vi har fått
begränsa oss till att göra en studentenkät där vi efterlyser studenternas synpunkter och
kommentarer till detta förslag. Själva genomförandet kommer inte att ske förrän läsperiod 3, dvs
våren 2002.

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles