Paper Overflow: Examination av Programmeringsmoment

Authors

  • Carl Johan Gribel
  • Ola Jakobsson
  • Björn A. Johnsson
  • Klara Petersson
  • Maj Stenmark

Keywords:

pedagogik, examination, examinationsformer, programmering, programkod, datorbaserad salstentamen

Abstract

Vi undersöker i denna projektrapport hur olika traditionella
examinationsmetoder, såsom salsburen papper- och pennatentamen, lämpar
sig för kursinnehåll som är baserat på programmering och
programmeringskoncept. Programkod, exempelvis, skrivs normalt sett i
tandem med en tolkande och återkopplande kompilator, och följer ett annat
flöde – utgjort av funktioner, objekt m.m. – än vanlig, sekvensiell text. Vi
frågor oss därför vilka examinationsformer som är prevalenta i
programmeringskurser just nu; vilka fördelar och begränsningar de har och
således vilka som är bäst lämpade. Som underlag för vår diskussion gjorde vi
en informell undersökning bland lärare på Institutionen för Datavetenskap på
LTH. Resultaten från denna tyder bland annat på att det finns utbrett stöd för
bredare användning av en datorbaserad examination, men att traditionell
papper- och pennatentamen trots detta ännu är vanligast. Vår slutsats är att
initiativ bör tas på institutionell nivå för att undersöka möjligheterna för ett
datorbaserat examinationssytem.

Published

2013-02-08