Hemtentamen som alternativ till traditionell salsexamination

Authors

  • Jan-Eric Ståhl
  • Mats Andersson
  • Marcus Thern

Abstract

Målet med detta arbete är att undersöka om det föreligger några pedagogiska fördelar med hemtentamen i förhållande till traditionell tentamensskrivning i sal. Analysen har huvudsakligen genomförts med hjälp av en litteraturstudie kring området hemtentamen samt med hjälp av en enkätundersökning som riktats mot studenter som tidigare examinerats med hemtentamen. I artikeln belyser författarna förutsättningar och praktiska aspekter för användning av hemtentamen, såsom arbetsbelastning för lärare och student, rättningsförfarande och otillåtna lösningsförfaranden. Undersökningen visar att hemtentamen utgör ett fullgott alternativ till traditionell tentamen och ur många aspekter är hemtentamen att föredra som examinationsform. I tillämpade kurser är ofta lärandemålen formulerade i termer av analys och syntes av komplexa uppträdanden, vilket starkt talar för hemtentamen. De problem med hemtentamen som primärt måste beaktas och lösas är relaterade till tidsåtgång, både för student och för lärare.

Published

2013-01-15

Issue

Section

Articles