Articles
2019: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
Hur aktiverar man studenter vid aktiv undervisning?
- Jonatan Fast
- Patrik Olausson
- Lasse Södergren
- Hampus Åström
-
Inskickad
-
18 februari 2020
-
Publicerad
-
2019-12-31
Abstract
Det är välkänt att aktiv undervisning kan gynna djupinlärning hos studenter. Inom teknisk-naturvetenskapliga områden sker detta ofta i form av laborationer och räkneövningar. Vi handleder i undevisning av denna form och har vid återkommande fall upplevt att somliga studenter är väldigt passiva och tenderar att vänta på att läraren ska berätta för dem exakt vad som ska göras. Efter en enkätundersökning kunde vi se att studenter är medvetna om att det är bättre att vara en aktiv student men att de ibland ändå väljer att vara passiv av olika anledningar. Syftet med detta arbete är således att gå igenom relevant litteratur och sammanställa olika praktiska tips som lärare kan använda för att uppmuntra studenter att arbeta aktivt under dessa tillfällen.
Liknande artiklar
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Fredrik Nielsen,
Hans-Kristian Knutson,
Niklas Andersson,
Ola Kilsgård,
Kristoffer Sjöholm,
Hur man skapar goda förutsättningar inför en laboration
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Moah Christensen,
Gunnar Eriksson,
Linus Ludvigsson,
Linnea Rading,
Linus Ros,
Motiverande förberedelseuppgifter - Finns de?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christian Antfolk,
Johan Björnstedt,
Anna Guldbrand,
Peter Jeppsson,
Francesco Sulla,
Pedagogisk studie av kursen Elektroteknikens grunder
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anna Aronsson,
Carl Johannesson,
Joel Olsson,
Axel Persson,
Doktorandens guide till labbhandledning vid olika inlärningsnivåer
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2015: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Mattias Alveteg,
Christer Wingren,
Djupinlärning trots dålig pedagogik eller ytinlärning trots god pedagogik? Reflektioner kring 16 teknologers syn på lärandesituationen vid LTH
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2005: Inspirationskursen
-
Niclas Danielsson,
Isolde Dressler,
Per-Olof Johansson,
Patrick Ljunggren,
Jonas Ottosson,
Laborationen – en tidstjuv?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Stefanos Carlström,
Martin Hansson,
Christoph Heyl,
David Kroon,
Kajsa Larsson,
Laborationens roll i uppfyllandet av lärandemålen - En studie av förhållandena på Fysiska institutionen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christoffer Norberg,
Jan Pallon,
Per Hagander,
Kamratgranskning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Lars H Andersson,
Ann-Sofi Jönsson,
Jan-Olle Malm,
Bernt Nilsson,
Karl-Gustav Wahlund,
TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
1 2 > >>
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.