Articles
2013: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
Hur man skapar goda förutsättningar inför en laboration
- Fredrik Nielsen
- Hans-Kristian Knutson
- Niklas Andersson
- Ola Kilsgård
- Kristoffer Sjöholm
-
Submitted
-
March 12, 2014
-
Published
-
2014-03-12
Abstract
Att förbereda studenterna inför laborationer är en viktig del i att skapa en aktiv lärandemiljö som möjliggör meningsfullt lärande. Goda förberedelser kan ge studenten ökad förståelse för laborationens syfte, ökad motivation, metakognitiv förståelse för laborationen samt underlätta genomförandet av laborationen. Dåliga förberedelser kan få konsekvenser för både genomförande av laborationen och lärandesituationen, inte bara för den oförberedda individen utan för hela gruppen. Denna uppsats gör en ansats till att utreda vikten av goda förberedelser för lärandesituationen och hur man säkerställer att studenterna kommer väl förberedda vid laborationstillfället.
Similar Articles
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Charlotte Wilhelmsson,
Johan Revstedt,
Johan Svensson,
Laborationer
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Niclas Danielsson,
Isolde Dressler,
Per-Olof Johansson,
Patrick Ljunggren,
Jonas Ottosson,
Laborationen – en tidstjuv?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Andreas Stolt,
Karl Berntorp,
Majed Sammak,
Martin Hast,
Laborationsförhör i Reklerteknik AK
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2011: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Maria Andersson,
Anders Carlsson,
Erika Gustafsson,
Tina Immerstrand,
Anna Petersson,
Vägen till ett entreprenöriellt universitet
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2007: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christoffer Norberg,
Jan Pallon,
Per Hagander,
Kamratgranskning
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Mattias Alveteg,
Christer Wingren,
Djupinlärning trots dålig pedagogik eller ytinlärning trots god pedagogik? Reflektioner kring 16 teknologers syn på lärandesituationen vid LTH
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2005: Inspirationskursen
-
Philip Evergren,
Mathias Haage,
Thomas Magesacher,
Josefin Starkhammar,
Martin Stridh,
Verktyg som hjälpmedel i undervisningen i E-huset, LTH
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Matthias Burza,
Ivan Carlsson,
Marcus Dahlström,
Helgi Fridriksson,
Per Hansson,
Att inspirera högpresterande studenter (med diskussioner) bortom kursmålet
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Erik Alerstam,
Billy Kaldvee,
Johannes Lindén,
Oskar Nilsson,
Pontus Svenmarker,
Laborationsrapporten - krav, pedagogisk funktion och ansvar
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
You may also start an advanced similarity search for this article.