Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2015: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Doktorandens guide till labbhandledning vid olika inlärningsnivåer

  • Anna Aronsson
  • Carl Johannesson
  • Joel Olsson
  • Axel Persson
Inskickad
17 oktober 2016
Publicerad
2016-10-17

Abstract

Undervisningsformen laboration kan delas in i olika
inlärningsnivåer efter en klassificering gjord av Ellström: reproduktiv,
produktiv och kreativ. Både laborationen i sig och labbhandledarens
tillvägagångssätt påverkas av inlärningsnivån och måste anpassas för
att ge en ökad förståelse och en djupinriktad inlärning hos studenten.
Högskolorna i dagens samhälle får ständiga besked om minskade
utbildningsbudgetar, vilket har lett till nedskärningar på antalet
undervisningstimmar, framför allt i labbet. Det gör att pedagogiken i
samband med laborationerna blir ännu viktigare. Den här rapporten
belyser problem och utmaningar som en labbhandledare i en teknisk
högskoleutbildning kan stöta på i takt med utbildningens och
studentens utveckling och konkreta exempel på hur man kringgår dessa
berörs.