Motiverande förberedelseuppgifter - Finns de?

Authors

  • Moah Christensen
  • Gunnar Eriksson
  • Linus Ludvigsson
  • Linnea Rading
  • Linus Ros

Keywords:

motivation, djupinlärning, förberedelseruppgifter, laboration

Abstract

I detta projekt har vi studerat hur förberedelseuppgifter kan bidra till att öka motivationen och djupinlärningen för studenter på laborationer. Vi börjar med att studera teorin för motivation och inlärning och går vidare med att studera syftet med laborationen. Vi applicerar vad vi har lärt oss genom att utvärdera befintliga förberedelseuppgifter i laborationer vid LTH. Slutligen föreslår vi nya förberedelseuppgifter för laborationen ”Fiberoptik” som ges i kursen ”Fysik för C och D”. Vi resonerar kring varför dessa förberedelseuppgifter borde ge mer motiverade studenter och bidra till en större förståelse. En av de slutsattser vi kan dra är att så kallade öppna frågor är att föredra framför frågor av endast räknekaraktär där mindre förståelse krävs för att finna svaret. Vi anser att man genom kunskap om motivation och djupinlärning på ett enkelt sätt kan förbättra många befintliga förberedelseuppgifter och på så sätt få mer motiverade studenter.

Published

2013-04-29