Under en utbildning lär man sig såväl det som kurserna faktiskt innehåller som hur man tillägnar sig innehållet i en kurs. Vår förhoppning är att studenterna ska bli mer och mer inriktade på djupinlärning allteftersom ju närmare de kommer sin examen. Å andra sidan är nog de flesta av lärarna på LTH väl medvetna om att det ur studentens synvinkel är examinationen som definierar kursmålen. Med tanke på till exempel extentornas traditionellt starka ställning i teknologers studieteknik ser vi en risk att vi tränar studenterna i ytinlärning snarare än i djupinlärning. I denna studie lät vi 16 LTH teknologer från årskurs 1 till 4 vid C och D programmen ge sin syn på LTH och sin lärandesituation i fokusgruppintervjuer. De fick svara på frågor om (i) hur de tar till sig information (undervisningsform, aktivt deltagande, examination, betyg), (ii) hur de ser på ansvaret för lärande, (iii) vad de tror de kommer att nytta av, (iv) vad de skulle vilja förbättra vid LTH, samt (v) hur deras syn på dessa frågor har förändrats under deras tid vid LTH. Studenterna ser sig själva som blivande civilingenjörer med stora färdigheter i att snabbt ta till sig ny information samt att kunna lösa problem. De anser att deras utbildning ger dem en bred, men kanske inte så djup, kunskapsbas att stå på. Vår studie indikerar att lärandesituation vid LTH har en tendens att styra studenterna mot ytinlärning och betygsjakt trots akademins motsatta slutmål. Studenternas medvetenhet och åsikter om detta varierar, vilket troligen speglar den utvecklingsfas som respektive student befinner sig i: Vissa studenter uttrycker tydligt att de skulle vilja se en motsatt utveckling och att utbildningens fokus istället flyttades mot djupinlärning, kunskap och förståelse.