Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2014: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Dugga som examinationsform - Analys av kursen Elektromagnetisk fältterori, ESS050

  • Izabelle Bäckström
  • Andreas Ericsson
  • Elin Malmqvist
  • Leif Siesing
  • Johan Simonsson
Submitted
February 20, 2015
Published
2015-02-20

Abstract

"Det här med duggor är värdelöst" är en kommentar som var och en av oss i författargruppen har hört, eller själva yttrat, någon gång under vår utbildningstid på universitetet. Duggan som examinationsform är intressant ur många aspekter, särskilt med avseende på studenters lärstilar. Frågeställningen om duggans funktion behandlas dels ur studentens perspektiv, dels ur kursansvariges synvinkel. Det empiriska materialet samlades in genom en enkätundersökning med studenter samt en intervju med kursansvarig. Resultaten visar bland annat att duggan fyller en viktig funktion för studenternas möjlighet att klara slutexaminationen på ett tillfredställande sätt. Empirin har analyserats med hjälp av Blooms taxonomi vilket påvisar att duggan ensam fokuserar på de lägre nivåerna i taxonomin men att den samtidigt ger möjligheter till djupare lärande på högre nivåer.