Extensiv och intensiv inlärning - att tillämpa en djup lärstrategi på ett nytt ämnesområde

Authors

  • Johan Fransson
  • Richard Johnsson
  • Kristina Larsson
  • Ja Nilsson
  • Christopher Öberg

Abstract

Kursen i Immunteknologi ställer höga krav på studenterna. De måste lära sig ett nytt
omfattande ämnesområde på begränsad tid (en läsperiod). Trots att det inte är ett formellt
krav på bakgrundskunskap i cellbiologi (och till viss del även fysiologi) är det nödvändigt
för vidare studier i immunologi. Kemiteknologer är vana vid att angripa problem genom
att bryta ned dem i mindre delar och lösa dem på detaljerad nivå. De vill t.ex. gärna
förklara händelseförlopp i form av reaktioner. Immunologi är dock ett ämne som kräver
helhetsförståelse och detaljerna inom ämnet är mycket avancerade. Dessutom är området
relativt nytt och utvecklas kontinuerligt. Det finns därför inte alltid svartvita svar på allt,
något som kemiteknikstuderande på grundkursnivå är vana vid.
Utöver ovanstående problem kan tilläggas att när studenterna konfronteras med ett
omfattande kursmaterial är det inte ovanligt att en ytlig lärstrategi tillämpas, dvs att
studenten snabbt trycker in en kurs. Under sista årskursen förväntas dock en djupare
förståelse av ämnena och en ytlig lärstrategi är därför inte att rekommendera.

Published

2013-01-23