Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2012: Inspirationskursen

Projekt inom ramen för Pedagogisk Inspirationskurs – Utveckling av kurser fjärrvärme och flödescytometri

  • Patrick Lauenburg
  • Kristina Lundberg
Submitted
January 17, 2013
Published
2013-01-17

Abstract

Det här arbetet utgör det så kallade utvecklingsprojektet i kursen Högskolepedagogisk inspirationskurs. Uppgiften syftar till att konkret arbeta med kursutveckling, det vill säga att försöka nå en förbättring i en kurs med avseende på studenternas lärande. Vi har valt att skriva om vårt pågående arbete med att utforma var sin helt ny kurs. Därmed finns det ingen direkt förbättringspotential att tala om, utan istället är vårt mål att försöka utforma dessa kurser för att stimulera djupinlärning och vårt fokus är att uppnå detta genom hög aktivitetsgrad hos studenterna. De ingående kursmomenten ska utformas så att lärandemålen uppnås, i enlighet med ”constructive alignment”, konstruktiv länkning, (Biggs 2003).