Inlämningsuppgifter som examinationsform
Abstract
Hösten 2008 blev utvärderingen av kursen i reglerteori sämre än väntat.Resultatet berodde delvis på övningsledarens ovilja att ge specifik hjälp
med lösningen till inlämningsuppgifterna i kursen. Denna ovilja grundade
sig på att inlämningsuppgifterna utgjorde hela examinationsmomentet i
kursen. Erfarenheter från kursen visar även på att vissa studenter inte
tog till sig kommentarerna övningsledaren gav på uppgiften, utan försökte
iterera uppgiften med övningsledaren i hopp om att slinka igenom utan att
ha förstått. Dessa problem leder en del frågor: Vad har en inlämningsuppgift
för syfte? Hur bör den utformas och vad bör man tänka på om inlämningsuppgiften
utgör hela examinationen? Vilken hjälp bör handledaren
ge studenterna? Samt hur ska återkopplingen på inlämningsuppgifterna
gå till?
I denna rapport försöker vi med stöd av etablerade pedagogiska resultat
ge en del svar på dessa frågor. Förutom kursen i reglerteori analyseras
även kurserna i systemteknik och funktionsprogrammering. Dessa
använder precis som kursen i reglerteori inlämningsuppgifter som enda
examinationsform.
I stycke 2 – 4 förklarar vi kursupplägg och summerar relevanta erfarenheter
från kurserna. Stycke 5 diskuterar inlämningsuppgifter som examinationsform.
För- och nackdelar tas upp och jämförs med en klassisk
tentamen. Där behandlar vi även utformningen av inlämningsuppgifter och
handledarens roll. I stycke 6 följer en avslutande diskusion och slutsatser.
Downloads
Published
2013-01-29
Issue
Section
Articles