I denna studie har vi undersökt möjligheten att förbättra undervisningen i en modulbaserad kurs baserat på en översyn av den formativa delen av examin-ationen i kursen. Underlaget i vår studie är baserat på relevant litteratur med en viss betoning på metoder för återkoppling och kamratgranskning. Vi me-nar att det, utifrån vår fallstudie, finns goda möjligheter att förbättra en mo-dulbaserad civilingenjörskurs på avancerad nivå när det gäller undervisning och inlärning, genom en högre grad av konstruktiv länkning inom kursen, samtidigt som att arbetsbelastningen för lärare och studenter blir mer utjäm-nad under tiden kursen pågår. Detta genom att en genomtänkt strategi för for-mativ bedömning tillämpas, där olika metoder och tekniker baserade på åter-koppling används, i kursens senare del gärna med hjälp av kamratgranskning. Sådana metoder bör även kunna stimulera studenternas motivation och un-derlätta självreglering genom att engagera studenterna, exempelvis genom sagda återkopplingsmetoder men även engagemang kring exempelvis fråge-formulering i inlämningsuppgifter. Kontinuerlig återkoppling är särskilt vik-tig för mer omfattande uppgifter, såsom projektarbeten, för att säkerställa så-väl motivation som hög kvalitet i inlärning och förståelse hos studenterna.