Dialogsduksseminarier - en metod för reflektion och introduktion till högre studier

Authors

  • Leif Handberg
  • Björn Hedin

Keywords:

Reflektion, introduktion till högre studier

Abstract

På medieteknikprogrammet vid KTH
har vi under tolv års tid genomfört dialogduksseminarier som
ett av de första momenten som nya studenter på programmet
möter. Metoden går ut på att studenterna i mindre grupper
diskuterar frågor rörande sina framtida studier. Frågorna är
huvudsakligen av reflektiv karaktär och tar upp ämnen såsom
ansvarsfördelningen mellan universitet, kamrater och sig själv,
det egentliga syftet med högre studier, och hur man vid
examen skulle vilja kunna se tillbaka på sina studier på KTH.
Frågorna finns på ett tryckt ark i 70x100-format, och de
gemensamma svaren dokumenteras på samma ark. I denna
artikel presenterar vi mer ingående den bakomliggande
pedagogiska idén, de frågor som diskuteras på dialogduken, de
svar som studenter brukar ge på frågorna och våra
sammantagna erfarenheter av att ha genomfört seminarierna
med tolv årskullar studenter. Vi argumenterar för att
dialogduksseminarier är en effektiv och resurssnål metod för
att introducera och reflektera kring högre studier och att
denna metod är generellt tillämpbar på alla typer av högre
utbildning.

Published

2016-08-30