Heterogenitet —- problem eller tillgång

Authors

  • Jon Hasselgren
  • Anna Lindgren
  • Thomas Mårtensson
  • Mikael Ståhl Elvander
  • Andreas Walther

Abstract

I denna rapport behandlar vi två pedagogiskt utmanande situationer som uppträder i kurser
som för närvarande undervisas på Lunds tekniska högskola, av två av författarna. De båda
fallen är likartade men har ändå inte samma förutsättningar. Vi kommer därför att behandla
dem separat och jämföra kurserna med varandra.
Det gemensamma problemet i de båda kurserna är att kunna hantera skilda förkunskaper
och kulturella skillnader bland studenterna. Skillnaderna ligger i att i den ena kursen är
ämnad för en blandning av teknolog- och ekonomstudenter. Dessa har gått helt olika utbildningar,
har skilda studietekniker och är dessutom vana vid olika typer av föreläsningar. De
talar dessutom två vitt skilda språk, då ekonomerna är skolade i ekonomi, medan teknologerna
har en större teoretisk matematisk bakgrund.
Den andra kursen, däremot, inriktar sig främst till teknologstudenter. Här ligger problemet
främst i att vissa studenter inte klarat av kurser som är förkunskapskrav, eller nyttjat en
för ytlig lärstrategi och därför inte riktigt förstått materialet.
Vi har valt de här problemen är för att de innebär en svår pedagogisk utmaning. Enligt
Lunds universitets policydokument [4] nns det dessutom en stark vilja att erbjuda en
tvärvetenskaplig undervisning, detta aktualiserar denna rapports behov.
Grundproblemet vi strävar efter att lösa ligger i hur man skall hantera de skilda förkunskaperna
hos studenterna, samtidigt som man eftersträvar att studenterna ska anta en så djup
lärstrategi som möjligt.

Published

2013-01-25