Hur kan vi underlätta för studenter att anamma ett systemperspektiv? - Idéer till utveckling av doktorandkursen ”Perspectives on Energy Systems”

Författare

  • Jamil Khan
  • Pål Börjesson

Abstract

Miljö- och energisystem vid LTH ger tillsammans med fyra andra avdelningar (vid
Linköping, Chalmers, Uppsala och KTH) en doktorandkurs som heter Perspectives on Energy
Systems (POES). Kursen är på 7,5 hp och är riktad till doktorander som får forskningsbidrag
från Energimyndigheten. Den ges 2-3 gånger per år. Kursen omfattar fyra kurstillfällen om
två till tre dagar vardera (internat) samt eget arbete mellan kurstillfällena. Till kursen finns en
kurshemsida som fungerar som kommunikationsnav. Syftet med kursen (som det är
formulerat i kursplanen) är att studenterna ska få en ökad förståelse för energisystemet ur ett
sociotekniskt perspektiv1 och kunna sätta in sitt eget avhandlingsarbete i en systemkontext.
Ett annat syfte är att öka kontakten mellan doktorander från olika högskolor och bygga
nätverk.
Kursen gavs första gången våren 2007 och har nu getts sex gånger. Inför nästa kursomgång
(HT 2010) kommer en större förändring av kursen att göras för att förbättra den. Ett konkret
problem med kursen har varit att många studenter inte lyckats tillgodogöra sig ett
systemperspektiv, vilket är ett huvudsyfte med kursen. I kursen ingår en individuell uppgift
där studenterna ska skriva en uppsats som utgår från den egna forskningen men som sätter
denna i ett större systemperspektiv. Kvalitén på de individuella arbetena har varierat och ett
genomgående problem har varit att studenterna tenderar att fokusera för mycket på sin egna
specifika teknik utan att lyfta uppsatsen till ett systemperspektiv.

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles