Miljö- och energisystem vid LTH ger tillsammans med fyra andra avdelningar (vid Linköping, Chalmers, Uppsala och KTH) en doktorandkurs som heter Perspectives on Energy Systems (POES). Kursen är på 7,5 hp och är riktad till doktorander som får forskningsbidrag från Energimyndigheten. Den ges 2-3 gånger per år. Kursen omfattar fyra kurstillfällen om två till tre dagar vardera (internat) samt eget arbete mellan kurstillfällena. Till kursen finns en kurshemsida som fungerar som kommunikationsnav. Syftet med kursen (som det är formulerat i kursplanen) är att studenterna ska få en ökad förståelse för energisystemet ur ett sociotekniskt perspektiv1 och kunna sätta in sitt eget avhandlingsarbete i en systemkontext. Ett annat syfte är att öka kontakten mellan doktorander från olika högskolor och bygga nätverk. Kursen gavs första gången våren 2007 och har nu getts sex gånger. Inför nästa kursomgång (HT 2010) kommer en större förändring av kursen att göras för att förbättra den. Ett konkret problem med kursen har varit att många studenter inte lyckats tillgodogöra sig ett systemperspektiv, vilket är ett huvudsyfte med kursen. I kursen ingår en individuell uppgift där studenterna ska skriva en uppsats som utgår från den egna forskningen men som sätter denna i ett större systemperspektiv. Kvalitén på de individuella arbetena har varierat och ett genomgående problem har varit att studenterna tenderar att fokusera för mycket på sin egna specifika teknik utan att lyfta uppsatsen till ett systemperspektiv.