Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education är en nordisk ämnesdidaktisk peer-review tidskrift som ska vara en arena för forskning med relevans för högre utbildning, lärarutbildning och skola.

Ämnesdidaktiska studier av undervisning och lärande i geografi, historia, samhällskunskap, statsvetenskap och religionskunskap står särskilt i fokus, men tidskriften är också öppen för artiklar där breda teman som inkluderar frågor som rör dessa ämnen behandlas.

Nordidactica har ambitionen att kombinera en hög vetenskaplighet med en hög grad av aktualitet i ämnesdidaktiska frågor. Basen är referee-granskade forskningsartiklar. Tidskriften publicerar också en avdelning med texter i form av recensioner, konferensinformation, beskrivningar av projekt eller annat aktuellt från fältet.

Open Source

Nordidactica är en samhällsvetenskapsdidaktisk tidskrift med Open Access. Det innebär att det är fritt att använda, sprida, göra om och bygga vidare på artiklarna så länge det sker i icke-kommersiellt syfte och med källhänvisning. 

Gränslöst nordiskt samarbete

Tidskriften ägs av Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD) vid Karlstads universitet, och drivs tillsammans med ett nätverk av nordiska aktörer från olika lärosäten.

Tidskriften Nordidactica är ett samarbete mellan:

  • Göteborgs universitet
  • Karlstads universitet
  • Noregs Teknisk-Naturvitskaplege Universitet (NTNU) Trondheim
  • Syddansk Universitet
  • Turun yliopisto - Åbo Universitet
  • UCL University College, Danmark
  • Umeå universitet
  • Universitetet i Stavanger
  • University of Eastern Finland

Artiklarna i tidskriften är i huvudsak författade på norska, svenska eller danska, men även bidrag på engelska välkomnas. Alla artiklar har även korta engelska sammanfattningar.

Nordidactica erhåller publiceringsstöd från The joint committee for Nordic research councils in the humanities and social sciences, NOS-HS (https://www.aka.fi/en/nos-hs).

Nyeste utgave

Vol 14 Nr. 2024:2 (2024): Nordidactica 2024:2

It is our pleasure to welcome you to the latest issue of Nordidactica 2:2024. As the journal home page (https://journals.lub.lu.se/nordidactica/index) describes: “Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education is a Nordic subject didactic journal with the aim to be a venue for research relevant to school, teacher education and to academy”. For the past fourteen years the journal has served that purpose and continues to do so. The present issue focuses on different aspects of subject didactics, often from political and social awareness perspectives.

In the first article Aleksandra Sooniste presents findings from a survey of 15–16-year-old students regarding key objectives of religious education. According to the study, competencies among Estonian students vary, with many lacking the skills to navigate complex cross-cultural situations.

The second article, by Eva Kosberg, focuses on Norwegian 13–14-year-old students and investigates the relationship between experiences in the social studies classroom and sense of internal political efficacy.

The article by Thomas Ringen Eide, “Verdifulle ferdigheiter. Ulike perspektiv på samfunnskunnskap”, contributes to the discussion on subject-specific skills. In the article Eide focuses on social studies didactics.

The next contribution to this issue by Kjetil Børhaug and Simon Neby has a Nordic focus on issues of sustainable education, specifically examining the extent to which different Nordic didactic contributions define an action competence that may facilitate and help students to engage politically for a sustainable future.

The fifth article by Emma Axinder and Pontus Larsen, examines how gendered subject positions during the Middle Ages are discussed and dealt with in Swedish primary school History education and how these interact with the construction of gender.

Helén Persson similarly focuses on history education, this time in the context of teachers in public schools and higher education. The background of her article is the recent discussions in Sweden regarding uncertainty and feelings of inadequacy among higher education teachers and guardians regarding the knowledge requirements for the subject of History.

Publisert: 2024-09-25
Vis alle utgavene