Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap

Forfattere

  • Thomas Nygren Department of Education - Uppsala Universitet
  • Malin Löfstedt Uppsala universitet
  • Malin Tväråna Department of Education - Uppsala Universitet
  • Kajsa Kramming Department of Education - Uppsala Universitet
  • Stefan Bengtsson Department of Education - Uppsala Universitet
  • Mattias Arrhenius Department of Education - Uppsala Universitet
  • Robert Thorp Department of Education - Uppsala Universitet

Nøgleord:

teacher students, comparative subject didactics, social studies education, civics, history, geography, religion

Resumé

In this study we investigate subject didactic reflections of 183 teacher students in civics, history, geography or religion in primary, elementary or secondary schools. We ask teacher students to reflect on what they perceive to be important and difficult to teach in their subject and also what methods they think would be productive. A comparative content analysis shows that a majority of the teacher students view academic knowledge and skills as important and challenging to teach in their respective subjects, and pupil-centered methods as those that primarily should be used in teaching. We do, however, find significant differences between the four subjects, for example concerning focus on facts and teacher-centered methods versus attitudes and values and student-centered methods. The students’ subject didactic reflections indicate important insights about teaching but they generally lack insights into pupils’ subject specific difficulties and how different methods may be used to support pupils’ learning. 

Forfatterbiografier

Thomas Nygren, Department of Education - Uppsala Universitet

Professor i didaktik med inriktning mot historia och samhällskunskap, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Malin Löfstedt , Uppsala universitet

Universitetslektor i religionsvetenskap med didaktisk inriktning vid Teologiska institutionen, Empirisk-praktiska studier av religion och teologi, Uppsala universitet

Malin Tväråna, Department of Education - Uppsala Universitet

Universitetslektor i didaktik, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Kajsa Kramming, Department of Education - Uppsala Universitet

FD, provkonstruktör, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Stefan Bengtsson, Department of Education - Uppsala Universitet

Docent och universitetslektor i didaktik, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Mattias Arrhenius, Department of Education - Uppsala Universitet

FL, provkonstruktör, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Robert Thorp, Department of Education - Uppsala Universitet

Docent och universitetslektor i didaktik, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Downloads

Yderligere filer

Publiceret

2022-10-14