Komparativ religionsundervisning: Teoretiska förutsättningar och didaktiska implikationer
Nyckelord:
religionsdidaktik, jämförelse, religionsfenomenologi, jämförande religionsvetenskap, ReligionsundervisningAbstract
Artikeln behandlar hur jämförelser kan genomföras i religionskunskap. Studien gör en teoretisk genomgång av hur religionsjämförelser har förståtts och genomförts i tidigare religionshistorisk och religionsdidaktisk forskning, och utmynnar i några praktiska råd för medvetna religionskomparationer. Genom att identifiera ideologiska och epistemologiska problem inom forskningen, särskilt inom religionsfenomenologin, och inom skolans religionsundervisning, försöker artikeln formulera strategier för medvetna komparationer. I artikeln konstateras att jämförelser är centrala för kunskapande, men att många hittillsvarande jämförelsestrategier har varit problematiska på olika sätt. Artikeln formulerar, med utgångspunkt i den teoretiska enomgången, sex konkreta råd för medvetna religionsjämförelser, nämligen 1. Problematisera religions- och livsåskådningsbegreppen, 2. Gör begränsade "svaga" komparationer, 3. Formulera och välj jämförelsekategorier medvetet, 4. Diskutera jämförelsernas syften och resultat, 5. Fokusera både på likheter och skillnader och ge djupa kontextuella beskrivningar och 6. Använd källtexter i möjligaste mån. Genom dessa strategier kan en lärare arbeta med religionsjämförelser och samtidigt undvika de vanligaste fallgroparna.