Komparativ religionsundervisning: Teoretiska förutsättningar och didaktiska implikationer

Författare

  • Johan Wickström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Nyckelord:

religionsdidaktik, jämförelse, religionsfenomenologi, jämförande religionsvetenskap, Religionsundervisning

Abstract

Artikeln behandlar hur jämförelser kan genomföras i religionskunskap. Studien gör en teoretisk genomgång av hur religionsjämförelser har förståtts och genomförts i tidigare religionshistorisk och religionsdidaktisk forskning, och utmynnar i några praktiska råd för medvetna religionskomparationer.   Genom att identifiera ideologiska och epistemologiska problem inom forskningen, särskilt inom religionsfenomenologin, och inom skolans religionsundervisning, försöker artikeln formulera strategier för medvetna komparationer. I artikeln konstateras att jämförelser är centrala för kunskapande, men att många hittillsvarande jämförelsestrategier har varit problematiska på olika sätt. Artikeln formulerar, med utgångspunkt i den teoretiska enomgången,  sex konkreta råd för medvetna religionsjämförelser, nämligen 1. Problematisera religions- och livsåskådningsbegreppen, 2. Gör begränsade "svaga" komparationer, 3. Formulera och välj jämförelsekategorier medvetet, 4. Diskutera jämförelsernas syften och resultat, 5. Fokusera både på likheter och skillnader och ge djupa kontextuella beskrivningar och 6. Använd källtexter i möjligaste mån. Genom dessa strategier kan en lärare arbeta med religionsjämförelser och samtidigt undvika de vanligaste fallgroparna. 

 

Författarbiografi

Johan Wickström, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Johan Wickström är teologie doktor i religionshistoria och universitetslektor i didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Hans forskning handlar om religionsbegreppet i undervisningssammanhang, om social och religiös representation i skoltexter samt om kritiska perspektiv på teoretiska modeller inom högre utbildning.

Downloads

Publicerad

2022-12-23