Agens och existens i ämnesundervisningen - medborgarbildning i religionskunskap, psykologi och samhällskunskap

Författare

  • Ann-Sofie Jägerskog Stockholms universitet
  • Thérèse Halvarson Britton Stockholms universitet
  • Maria Olson Stockholms universitet/Högskolan Dalarna

Nyckelord:

Ämnesundervisning, Medborgarbildning, Arendt, Agens, Existens, Religionskunskap, Psykologi, Samhällskunskap

Abstract

Syftet med artikeln är tvåfaldigt. För det första är ambitionen att  på teoretisk grund, med exemplifiering i tre  skolämnen i Sverige - religionskunskap, psykologi och samhällskunskap,  argumentera för en vidgad förståelse av skolans och ämnesundervisningens medborgarbildande uppdrag. För det andra är ambitionen att visa vad detta kan betyda specifikt i relation till de tre skolämnenas ämnesundervisning i svenska grundskolan och i gymnasiet. Utgångspunkt i argumentationen kring ämnesundervisningens medborgarbildande uppdrag tas i Hannah Arendts tankar om utbildning, människan och tillvaron (2004, 1958/2013). Argumentationen mynnar i att ämnesundervisningens medborgarbildande uppdrag inte bara behöver inbegripa  agensdimensioner - elevers ‘göra’, deras möjligheter till handling och handlingsberedskap i samhället och i världen -  utan också existensdimensioner - elevers ‘vara’, deras möjligheter att träda fram i tillblivande som unika personer genom mötet med ämnesundervisningen. Då agensdimensioner tycks vara mera elaborerat i aktuell ämnesdidaktisk forskning än existensdimensioner, är ambitionen i artikeln att på ett fördjupat sätt elaborera existensdimensioners betydelse i sammanhanget. Sammantaget är syftet att teoretiskt och didaktiskt kvalificera innebörden, vikten och implikationer av en (ut)vidgad förståelse av ämnesundervisningens medborgarbildande uppdrag där såväl agens- som existensdimensioner ges möjlighetsutrymme.

Författarbiografier

Ann-Sofie Jägerskog, Stockholms universitet

Fil dr, universitetslektor, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, samt lärare vid Fryshusets gymnasium, Stockholm

Thérèse Halvarson Britton, Stockholms universitet

Fil dr, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, samt lärare vid Globala gymnasiet och medansvarig för SO-didaktik i centrum, Stockholm

Maria Olson, Stockholms universitet/Högskolan Dalarna

Professor i ämnesdidaktik, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, samt gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Downloads

Publicerad

2022-12-23