Articles
2014: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
Dialogsduksseminarier - en metod för reflektion och introduktion till högre studier
- Leif Handberg
- Björn Hedin
-
Inskickad
-
30 augusti 2016
-
Publicerad
-
2016-08-30
Abstract
På medieteknikprogrammet vid KTH
har vi under tolv års tid genomfört dialogduksseminarier som
ett av de första momenten som nya studenter på programmet
möter. Metoden går ut på att studenterna i mindre grupper
diskuterar frågor rörande sina framtida studier. Frågorna är
huvudsakligen av reflektiv karaktär och tar upp ämnen såsom
ansvarsfördelningen mellan universitet, kamrater och sig själv,
det egentliga syftet med högre studier, och hur man vid
examen skulle vilja kunna se tillbaka på sina studier på KTH.
Frågorna finns på ett tryckt ark i 70x100-format, och de
gemensamma svaren dokumenteras på samma ark. I denna
artikel presenterar vi mer ingående den bakomliggande
pedagogiska idén, de frågor som diskuteras på dialogduken, de
svar som studenter brukar ge på frågorna och våra
sammantagna erfarenheter av att ha genomfört seminarierna
med tolv årskullar studenter. Vi argumenterar för att
dialogduksseminarier är en effektiv och resurssnål metod för
att introducera och reflektera kring högre studier och att
denna metod är generellt tillämpbar på alla typer av högre
utbildning.
Liknande artiklar
-
Anders Gudmundsson,
Per Liljeqvist,
Andreas Norrman,
Per Svenningsson,
Röda tråden - Hur knyter man ihop större kurser och kurskedjor?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Inspirationskursen
-
Lars-Erik Nilsson,
Kategorisera studenter eller kategorisera text? Perspektiv på användning av textjämförelsetjänster i utbildning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Akademisk hederlighet: Studenter bortom plagiat
-
Helena Bülow-Hübe,
Eva Eriksson,
Annika Olsson,
Mazen Saghir,
Kursutveckling - hur kan vi göra våra kurser bättre?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Inspirationskursen
-
Mattias Alveteg,
Christer Wingren,
Djupinlärning trots dålig pedagogik eller ytinlärning trots god pedagogik? Reflektioner kring 16 teknologers syn på lärandesituationen vid LTH
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2005: Inspirationskursen
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Maria Björklund,
Susanne Heyden,
Robert Lindroth,
Erik Serrano,
Bättre exjobb?! En undersökning genomförd vid två avdelningar på LTH
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2003: Inspirationskursen
-
Niclas Andersson,
Christina Glans,
Anne Landin,
Stefan Olander,
Mats Persson,
Byggprocessen – en kurs för alla
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Moah Christensen,
Gunnar Eriksson,
Linus Ludvigsson,
Linnea Rading,
Linus Ros,
Motiverande förberedelseuppgifter - Finns de?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Alva Thorell,
Despina Christoforidou,
Karin Lundgren,
Ola Flodén,
Patrik Nilsson,
Studenters elektronikanvändning under föreläsningar - Hanteringsstrategier och effekter på studenternas inlärning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Gustaf Larsson,
Svante Nilsson,
Eric Norén,
Anders Sjöström,
Pajtim Sulejmani,
Hur kan rörlig bild komplettera en traditionell föreläsning för ett djupinriktat lärande?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2015: Högskolepedagogisk introduktionskurs
1 2 3 4 > >>
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.