Kategorisera studenter eller kategorisera text? Perspektiv på användning av textjämförelsetjänster i utbildning

Authors

  • Lars-Erik Nilsson

Keywords:

textjämförelse, textjämförelsetjänster, plagiering, vilseledande, gränsobjekt

Abstract

Föreliggande rapport behandlar användning av lärande om textjämförelsetjänster i högre utbildning. Det är idag en central högskolepedagogisk fråga hur universitetslärarna arbetar med att utveckla det akademiska skrivandet hos studenterna och viken betydelse insatser kring plagiering skall ha i detta arbete. Tre typer av material från Högskolan Kristianstad har analyserats; policy och instruktionsmaterial, textjämföresleanalyser och kommunikation med personal. Analysen visar att policy och instruktionsmaterial utgår från att Högskolan Kristianstad skall verka för att förebygga, förhindra och upptäcka plagiat. Det finns en tolkningsflexibilitet men tonvikten ligger på att förebygga. Textjämförelseanalyserna styr emellertid mot upptäckt av plagiat. Även om tekniken medger tolkning så verkar personalen se tjänsten som ett verktyg för at upptäcka och eventuellt anmäla studenter. Med ledning av resultaten dras slutsatsen att Högskola Kristianstad behöver förtydliga riktlinjerna för användning av text jämförelsetjänster, förstärka arbetet med en akademisk slinga kring skrivande samt satsa på sådana moment inom den högskolepedagogiska utbildningen.

Published

2014-10-02