Studenters elektronikanvändning under föreläsningar - Hanteringsstrategier och effekter på studenternas inlärning

Authors

  • Alva Thorell
  • Despina Christoforidou
  • Karin Lundgren
  • Ola Flodén
  • Patrik Nilsson

Keywords:

Elektronikanvändning, Djupa och ytliga lärstrategier, Generation Y, Multitasking, Regler och riktlinjer, Föreläsning, Inlärning, Laptop

Abstract

I takt med den teknologiska utvecklingens framfart blir studenternas elektronikanvändning under föreläsningar allt vanligare. Vid multitasking flyttas dock fokus konstant från en sak till en annan, vilket leder till sänkt uppmärksamhet och kan bidra till ytlig inlärning. Denna begränsning kan leda till problem med studenters inlärning då föreläsarens förmedlande av information konkurrerar med andra informationskällor som laptops och smartphones. Från studier i litteraturen kan man finna tecken på att studenters prestationer påverkas negativt vid ökad elektronikanvändning under föreläsningar. Dock framhävs ofta elektronikanvändningens fördelar, t.ex. möjlighet till elektroniska anteckningar och snabb informationssökning, vilket gör att den sanna effekten på inlärningen är svårtolkad. Som ett komplement till litteraturen gjordes i detta kursprojekt en enkät som delades ut till ett begränsat antal studenter och föreläsare på Lunds tekniska högskola. Resultaten pekade på att även om elektronik används av majoriteten av studenterna, ses det inte som ett problem för tappat fokus, varken av studenterna själva eller av föreläsarna. Gemensamt för både studenter och föreläsare är att det inte finns en önskan till införande av förbud mot elektronikanvändning. Istället pekas det på lärarstrategier som innebär att studenterna aktiveras under föreläsningarna, till exempel genom praktiska moment.

Published

2013-04-25