Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Tävlingsmoment som pedagogisk fint

  • Tomas Akenine-Möller
  • Sus Levin
  • Mikael Nilsson
  • Marcus Nyström
  • Fredrik Tufvesson
Submitted
January 23, 2013
Published
2013-01-23

Abstract

I denna rapport studerar vi hur tävlingsmoment fungerar som en del i en universitetskurs. Hur kan
tävlingsmoment användas för att skapa motivation, inspiration, variation och examination.
Studien görs genom att ta del av forskningslitteratur inom ämnet och också intervjua lärare och
studenter inom kurser på Lunds Tekniska Högskola (LTH) samt Cornell University, USA.
Av det material vi tagit del av och samlat in har övervägande varit positivt till tävlingar som en
del av undervisningen. Tävlingar skapar variation, inspirerar och motiverar studenter till
engagemang och lärande, men är samtidigt tidskrävande och kanske inte passar alla slags kurser.
Även tävlingens utformning och målkriterier samt lärarens roll är viktiga pusselbitar som måste
passa ihop för att få en tävlingsform som fungerar.