Laborationer - Handledarens roll före, under och efter laborationen

Författare

  • Anna Andersson
  • Kerstin Hoyer
  • Emma Kreuger
  • Stina Lindman
  • Kim Olofsson

Abstract

Laborationer utgör en betydande del av många naturvetenskapliga utbildningar. I en del fall
kan laborationer ersättas med andra undervisningsformer utan att förlora kvalitet på undervisningen.
Det finns dock målsättningar med en laboration som är svåra att uppfylla på andra
sätt. Laborationer kan ge en unik överblick över många olika delar och ge praktisk erfarenhet.
Den här rapporten behandlar vad en handledare bör tänka på före, under och efter en
laboration för att uppnå uppsatta målsättningar.
I rapporten diskuteras även hur en handledare kan uppmuntra studenterna att anta en
djupinlärningsstrategi. En laboration måste ha tydligt definierade mål som genomsyrar hela
momentet. Det är dessutom viktigt att handledaren är medveten om vad som skall uppnås
med laborationen och att endast ett begränsat antal målsättningar kan uppfyllas under ett
laborationstillfälle.

Publicerad

2013-01-25