Förslag till vidgad förståelse av ett ämnesspråk: So-didaktiska överföringsbegrepp

Forfattere

  • Jonas Nordmark Linköpings universitet
  • Karin Bergman Rimbe Mälardalens universitet

DOI:

https://doi.org/10.62902/nordidactica.v15i2025:1.26293

Emneord (Nøkkelord):

Didaktiska begrepp, SO-undervisning, Bernstein, Ämnesspråk

Sammendrag

Within science education studies and research on subject language a key discussion is how to use metaphors in teaching to make the subject accessible and understandable for the students. Words and concepts used can be abstract and therefore in need of metaphors and analogies in order to be correctly conceptualized in a teaching context. Metaphors and analogies can however lead to incorrect conclusions because of their inherent ambiguity. In this article we argue that the social science subjects need a corresponding discussion regarding the metaphors and analogies that describe the social sciences subjects complex and abstract subject content. We state, based on Bernstein (1974/2003; 1990; 1999), that – what we call – didactic transfer concepts have a vital role in forming a subject matter language för the social sciences. Didactic transfer concepts are widely used in teaching. By illuminating these didactic transfer concepts, the prerequisites for a common subject matter language can be conceptualized.

Forfatterbiografier

Jonas Nordmark, Linköpings universitet

Jonas Nordmark, fil. dr. i didaktik, är lektor i pedagogik vid Linköpings universitet och forskar samt undervisar främst om demokratifostran och samhällskunskapsdidaktik.

Karin Bergman Rimbe, Mälardalens universitet

Karin Bergman Rimbe, fil. dr. i didaktik, är lektor i didaktik vid Mälardalens universitetet och forskar främst om demokrati i undervisningen samt historiedidaktik.

Nedlastinger

Publisert

2025-05-23

Hvordan referere

Nordmark, J., & Bergman Rimbe, K. (2025). Förslag till vidgad förståelse av ett ämnesspråk: So-didaktiska överföringsbegrepp. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 15(2025:1), 55–70. https://doi.org/10.62902/nordidactica.v15i2025:1.26293