Samhällskunskapsämnets utveckling i Sverige
Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark
Keywords:
CIVICS, SOCIAL STUDIES, HISTORY OF EDUCATION, SWEDENAbstract
Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark
Mot bakgrund av Torben Spanget Christensens artikel om utvecklingen av skolämnet samfundsfag i Danmark har vi av Nordidacticas redaktion ombetts att skriva några sidor om utvecklingen i Sverige av motsvarande skolämne, samhällskunskap. Vi börjar med en översiktlig genomgång av ämnets utveckling sedan inrättandet. Därefter kommer vi att med hjälp av några illustrerande exempel visa hur läroböcker för samhällsundervisning har förändrats över tid och avsluta med några jämförande reflektioner.
Downloads
Published
2023-01-10
How to Cite
Larsson, A. ., & Ledman, K. . (2023). Samhällskunskapsämnets utveckling i Sverige: Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:1 Jubileum), 66–73. Retrieved from https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24468
Issue
Section
Articles