Samhällskunskapsämnets utveckling i Sverige
Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark
Nøgleord:
CIVICS, SOCIAL STUDIES, HISTORY OF EDUCATION, SWEDENResumé
Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark
Mot bakgrund av Torben Spanget Christensens artikel om utvecklingen av skolämnet samfundsfag i Danmark har vi av Nordidacticas redaktion ombetts att skriva några sidor om utvecklingen i Sverige av motsvarande skolämne, samhällskunskap. Vi börjar med en översiktlig genomgång av ämnets utveckling sedan inrättandet. Därefter kommer vi att med hjälp av några illustrerande exempel visa hur läroböcker för samhällsundervisning har förändrats över tid och avsluta med några jämförande reflektioner.
Downloads
Publiceret
2023-01-10
Citation/Eksport
Larsson, A. ., & Ledman, K. . (2023). Samhällskunskapsämnets utveckling i Sverige: Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:1 Jubileum), 66–73. Hentet fra https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24468
Nummer
Sektion
Artiklar