Samhällskunskapsämnets utveckling i Sverige
Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark
Nyckelord:
CIVICS, SOCIAL STUDIES, HISTORY OF EDUCATION, SWEDENAbstract
Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark
Mot bakgrund av Torben Spanget Christensens artikel om utvecklingen av skolämnet samfundsfag i Danmark har vi av Nordidacticas redaktion ombetts att skriva några sidor om utvecklingen i Sverige av motsvarande skolämne, samhällskunskap. Vi börjar med en översiktlig genomgång av ämnets utveckling sedan inrättandet. Därefter kommer vi att med hjälp av några illustrerande exempel visa hur läroböcker för samhällsundervisning har förändrats över tid och avsluta med några jämförande reflektioner.
Downloads
Publicerad
2023-01-10
Referera så här
Larsson, A. ., & Ledman, K. . (2023). Samhällskunskapsämnets utveckling i Sverige: Kommentarartikel til Torben Spanget Christensen, Samfundsfag i Danmark. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:1 Jubileum), 66–73. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24468
Nummer
Sektion
Artiklar