Frågedriven undervisning för att organisera normativa kunskapspraktiker i SO-ämnena

Författare

  • Ulrik Holmberg Karlstads universitet
  • Patrik Johansson Karlstads universitet
  • Thérèse Britton Stockholms universitet
  • Maria Johansson Karlstads universitet
  • Kenneth Nordgren Karlstads universitet

Nyckelord:

Inquiry, Ämnesdidaktisk modell, Didaktisk modell, Enquiry, Frågedriven undervisning, FDU, Rekontextualisering, Normativ kunskapspraktik, Samhällskunskapsdidaktik, Historiedidaktik, Religionsdidaktik

Abstract

This is a mainly conceptual and argumentative article which presents a model for enquiry-based teaching (Swedish acronym FDU - frågedriven undervisning). The purpose is to suggest and discuss how enquiry-based teaching can contribute to organising qualified subject teaching in history, religious education and social studies. This is dealt with through two sections. The first section presents a structure for enquiry-based teaching through tested teaching designs in the three subjects, and the second section discusses certain qualities of enquiry-based teaching that we argue should be maintained. Based on actual teaching and teachers' experiences of designing enquiry-based teaching, the article positions FDU as a subject didactic teaching model. Hordern's (2022) framework for normative knowledge practices forms the theoretical starting point for discussing FDU as a subject didactic model that can help teachers in designing, planning, implementing and evaluating qualified subject teaching. The article argues that FDU can be regarded as a normative knowledge practice that is characterised by the qualities of being enquiry-based, prospective, consistent, assessment-oriented, and continuous.

Författarbiografier

Ulrik Holmberg, Karlstads universitet

Ulrik Holmberg är doktorand i historia vid Karlstads universitet och gymnasielärare.

Patrik Johansson, Karlstads universitet

Patrik Johansson är fil. doktor i ämnesdidaktik och gymnasielektor.

Thérèse Britton, Stockholms universitet

Thérèse H. Britton är fil. doktor i ämnesdidaktik och gymnasielektor.

Maria Johansson, Karlstads universitet

Maria Johansson är gymnasielektor och doktorand i historia vid Karlstads universitet.

Kenneth Nordgren, Karlstads universitet

Kenneth Nordgren är professor i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik vid Karlstads universitet och är vetenskaplig ledare vid Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD).

Downloads

Publicerad

2022-12-23