Exemplets makt – när ett nytt ämnesinnehåll i religionskunskap realiseras i klassrummet

Författare

  • Tomas Widholm Linköpings universitet

Nyckelord:

religion, vetenskap, skapelse, evolution, religionskunskap, ämnesplan

Abstract

I samband med skolreformerna i Sverige 2011 infördes ett nytt ämnesområde i religionskunskap på gymnasieskolan. Det handlar om religion och vetenskap och där elever förväntas lära sig om olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap. I ämnesplanen nämns ”frågor om skapelse och evolution” som ett exempel på vad undervisningen kan handla om. Syftet med artikeln är att undersöka hur lärare har realiserat religion och vetenskap i undervisningen och diskutera konsekvenser för elevers lärande. Samtliga lärare i studien valde att undervisa om skapelse och evolution. De valde läromedel där olika ståndpunkter representeras, främst en ateistisk darwinistisk position och en teistisk-evolutionistisk position representerad av kristna som vill förena evolutionsteorin med kristen tro. Elever fick i uppgift att läsa och analysera relativt komplicerade diskussioner om evolutionsteorin, vetenskap och religion. Lärarna hävdar att religion och vetenskap är ett svårt ämnesinnehåll att undervisa om och en stor utmaning för elever att lära sig. Trots det väljer de ändå att undervisa om skapelse och evolution, vilket framstår som ett uttryck för exemplets makt.

Författarbiografi

Tomas Widholm, Linköpings universitet

Tomas Widholm är lektor i religionsvetenskap vid Linköpings universitet.

Downloads

Publicerad

2023-06-08