Från kristall till krets

Författare

  • Günter Grossmann
  • Mats Gustafsson
  • Dan Hessman
  • Maria Kihl
  • Peter Nilsson
  • Viktor Öwall

Nyckelord:

kursplanering, utvärdering

Abstract

Traditionell civilingenjörsutbildning består av många små kurser som dessutom
ofta ges av olika institutioner. För att alla dessa pusselbitar ska kunna utgöra en
meningsfull helhet krävs det att sambanden mellan kurserna tydliggörs. I allmänhet
förväntas studenterna inse sambanden på egen hand, något som många
gånger sker först efter avslutade studier, om ens då. Detta är givetvis ett problem
och har uppmärksammats i samband med de senast årens översyn av civilingenjörsutbildningarna
vid LTH. I den nya studieplanen för teknisk fysik har elektronikkursen
därför placerats i direkt anslutning till kursen i fasta tillståndets
fysik vilket lyfter fram ett samband som tidigare kanske inta alltid utnyttjats. I
vårt projektarbete inom ramen för Pedagogisk inspirationskurs har vi valt att
undersöka hur man skulle kunna gå till väga för att koppla dessa två kurser till
varandra.
Rapporten inleds med några ord om omläggningen av teknisk fysik. Därefter,
i kapitel 2 och 3, beskrivs de två kurserna medan kopplingen dem emellan diskuteras
i kapitel 4. Ett kort slutord följer i kapitel 6 och i ett appendix behandlas
operativ utvärdering.

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles