Laborationsundervisning för heterogena studentgrupper
Abstract
Problemet som vi strävar efter att kunna lösa är att skapa förutsättningar för att kunna bedrivaeffektiv undervisning i en laborationskurs, där studenterna som börjar kursen har väldigt stor
spridning i laborationsvana och grundläggande kunskaper inom kemi. Två kurser analyseras:
grundläggande kemi i årskurs 1 och enzymteknologi i årskurs
Målet är att skaffa pedagogiska verktyg för att kunna föreslå förbättringar av en laborationskurs, i
syfte att skapa goda förutsättningar att utifrån en väldigt heterogen studentgrupp kunna producera
en relativt homogen studentgrupp med avseende på de kunskaper de har erhållit i det aktuella
kursämnet. Vi vill att laborationerna skall inspirera till en djup lärstrategi och undvika en ytlig
sådan.
Vi har valt att inte ta hänsyn till de stora kulturella skillnaderna som finns hos studenterna som
går enzymteknologikursen utan enbart fokusera på kunskapsmässiga skillnader.
Vi har även bortsett ifrån den uppenbart omöjliga uppgiften att anpassa laborationskursen till
studenter som inte uppfyller förkunskapskraven, utan fokuserar på vad som kan göras för att
anpassa kursen till studenter med en realistisk spridning i förkunskaper.
Downloads
Published
2013-01-29
Issue
Section
Articles