Hur kan rörlig bild komplettera en traditionell föreläsning för ett djupinriktat lärande?

Authors

  • Gustaf Larsson
  • Svante Nilsson
  • Eric Norén
  • Anders Sjöström
  • Pajtim Sulejmani

Keywords:

rörlig bild, föreläsning, video, djupinriktat lärande, flipped classroom

Abstract

Den traditionella föreläsningen är den vanligast förekommande
informationsöverföringsmetoden inom universitetsvärlden. Studier visar
att föreläsningen inte alltid är det bästa sättet att förmedla ny fakta för
studenter och få denna information att förstås och tillämpas. Vi studerar i
rapporten hur rörlig bild, video, kan användas som komplement till den
klassiska föreläsningen och stärka ett djupinriktat lärande. Vi redovisar vad
man bör tänka på vid användning av rörlig bild som ett komplement. Rörlig
bild är ingen mirakelmedicin. Det är genom samspelet mellan klassisk
föreläsning och användning av rörlig bild som störst möjlighet till ett
djupinriktat lärande kan ske.

Published

2016-10-17