Hur kan rörlig bild komplettera en traditionell föreläsning för ett djupinriktat lärande?
Keywords:
rörlig bild, föreläsning, video, djupinriktat lärande, flipped classroomAbstract
Den traditionella föreläsningen är den vanligast förekommandeinformationsöverföringsmetoden inom universitetsvärlden. Studier visar
att föreläsningen inte alltid är det bästa sättet att förmedla ny fakta för
studenter och få denna information att förstås och tillämpas. Vi studerar i
rapporten hur rörlig bild, video, kan användas som komplement till den
klassiska föreläsningen och stärka ett djupinriktat lärande. Vi redovisar vad
man bör tänka på vid användning av rörlig bild som ett komplement. Rörlig
bild är ingen mirakelmedicin. Det är genom samspelet mellan klassisk
föreläsning och användning av rörlig bild som störst möjlighet till ett
djupinriktat lärande kan ske.
Downloads
Published
2016-10-17
Issue
Section
Articles