Kamratgranskning

Författare

  • Christoffer Norberg
  • Jan Pallon
  • Per Hagander

Nyckelord:

kamratgranskning, examination, bedömning

Abstract

Från våra erfarenheter med utbildningsansvar har vi ibland noterat att kvalitén och
inlärningsnivån på vissa moment inte svarat upp mot vad vi förväntat oss, trots duktiga,
intresserade teknologer med tillräckliga förkunskaper och till synes tillfredsställande och
tydliga instruktioner. En bidragande orsak till detta kan vara bristfällig kommunikation och
informationsöverföring mellan teknologerna själva. En annan kan vara att teknologerna inte i
tillräcklig omfattning reflekterar omkring sitt eget lärande och/eller får tillräckligt med
återkoppling (feedback) för att utvecklas i detta lärande. En pedagogisk metod som skulle
kunna vara användbar i dessa sammanhang är s.k. kamratgranskning (Somerwell, 1993).
Efter definition av begreppet kamratgranskning (avsnitt 2) samt en kort beskrivning av
projektets mål och vad vi förväntar oss att uppnå med utvecklingsinsatsen (avsnitt 3) ges i
avsnitt 4 en bakgrund till metoden, inklusive kort diskussion om dess för- och nackdelar. Vårt
planeringsarbete för implementering och utvärdering beskrivs kortfattat i avsnitt 5 varefter
följer några slutkommentarer i avsnitt 6. Som bilagor återfinns material avsett för
användandet av kamratgranskning i kurserna Strömningslära och Tillämpad kärnfysik.

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles