Kamratgranskning i relation till livslångt lärande

Författare

  • Mathias Adamsson
  • Alexandra Forsberg
  • Annika Jarskär
  • Jerry Nilsson
  • Åsa Sellgren

Abstract

Vi har tittar närmare på den pedagogiska frågeställningen kamrat- sam- och
självgranskning och dess effekter på livslångt lärande. Vi granskar de centrala
begreppen livslångt lärande, kvalitet i lärande och kamrat-, sam- och självgranskning,
genom litteraturstudier.
Syftet med vår studie är att kunna utvärdera om man med kamrat-, sam- och
självgranskning kan fördjupa lärandet och höja kvalitén på kunskapen hos
högskolestuderande, och om det är ett pedagogiskt instrument som kan tillföra
undervisningen något. Livslångt lärande innebär att varje individs kapacitet att lära
under hela sin livstid och i alla miljöer betonas. I samband med högre utbildning och
pedagogik innebär det att aktivt och kritiskt välja och strukturera kunskaper, och att
kunna tillämpa dessa. Kvalitén på studenters lärande är kopplade till
examinationsformerna. Hargreaves (1997) menar att undervisning, lärande och
examinationsformer är oskiljaktiga. En attityd till lärande som fokuserar på det
generaliserbara, som relaterar tidigare kunskap till ny kunskap, och som organiserar
den så att den blir sammanhängande ger s.k. djup kunskap (Ramsden, 2003).

Publicerad

2013-01-29