Articles
2014: Högskolepedagogisk introduktionskurs
Studenters förväntningar på handledning under examensarbete
- Hanrik Almqvist
- Fredric Bauer
- Adnan Kadic
- Hamse Kjerstadius
- Matthias Lehner
-
Inskickad
-
20 februari 2015
-
Publicerad
-
2015-02-20
Abstract
Studien undersökte vilka förväntningar studenter som skall påbörja sitt examensarbete har på handledning och hur handledningen skall genomföras. För att undersöka detta skickades en webbenkät ut till examensarbetare vid två institutioner. Enkäten skapades och analyserades utifrån ett teoretiskt ramverk i vilket handledning förstås som fem olika, parallellt förekommande funktioner - funktionell handledning, enkulturation, utveckling av kritiskt tänkande, emancipation samt relationsskapande. Enkäten visade att studenterna generellt inte har tydliga förväntningar på formen av handledning, däremot på handledarens tillgänglighet. Vidare tyder resultaten på frustration kring handledning, som möjligtvis kan undvikas genom tydligare diskutera målet med handledningen med handledaren inför examensarbetets start.
Liknande artiklar
-
Anders Arkell,
Linda Ekström,
Bobbie Frank,
André Holmberg,
Maja Novakovic,
Tid för handledning av examensarbetare
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Maria Björklund,
Susanne Heyden,
Robert Lindroth,
Erik Serrano,
Bättre exjobb?! En undersökning genomförd vid två avdelningar på LTH
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2003: Inspirationskursen
-
Magnus Carlquist,
Isa Doverbratt,
Frida Gustavsson,
Christian Hultberg,
Christian Stenqvist,
Individanpassad handledning av examensarbete
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2011: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Emma-Lisa Hansson,
Anders Nejdel,
Dejan Radjen,
Tobias Tired,
Cezar Zota,
Kvaliten på handledning av rapportskrivande under examensarbete
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Fredrika Axelsson,
Maria Glantz,
Andreas Håkansson,
Laura von Schantz,
Handledning av examensarbete; självständighet kontra styrning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Pia-Maria Bondesson,
Filip Lenrick,
Frida Ojala,
Per Tunå,
Rikard Wellander,
Handledning av exjobb - Att uppmuntra självständigt arbete
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2011: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Vedad Alic,
Caroline Fredriksson,
Jonas Jakobsson,
Dan Jönsson,
Marcus Runefors,
Hur överensstämmer studentens och handledarens syn på handledarens roll vid examensarbeten?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2014: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Linn Antberg,
Johan Axelsson,
Sissela Broos,
Malin Kristensson,
Kristian Soltesz,
Det lärande examensarbetet
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2009: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Axel Eriksson,
Robert Hallberg,
Frida Lindberg,
Adam Nilsson,
Anna Persson,
Konflikhantering vid projekthandledning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2014: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Fredrik Nilsson,
Annika Olsson,
Vägledning för examensarbete – ett dynamiskt dokument för kontinuerlig återkoppling
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
1 2 > >>
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.