Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Tid för handledning av examensarbetare

  • Anders Arkell
  • Linda Ekström
  • Bobbie Frank
  • André Holmberg
  • Maja Novakovic
Submitted
January 31, 2013
Published
2013-01-31

Abstract

Det finns en stor skillnad i hur industri och akademi ser på hur mycket tid handledning av ett examensarbete bör ta i anspråk, trots att det inte kan sägas finnas klara direktiv att följa i
något av fallen. Industrin, här representerad av Volvo LV, räknar med att få stor tillgång till kunskap via universitetshandledaren i ett gemensamt projekt, medan universitetshandledaren ofta har små intentioner att lägga ned tid på ett sådant arbete. Om däremot examensarbetet sker inom ramen för handledarens eget forskningsområde kommer studenten troligare få mycket tid från handledaren. Detta behöver inte påverka studentens utveckling negativt om handledningen ges på rätt sätt. Den slutliga kvalitén på resultaten och rapporten blir troligen bättre av mer handledning.
En av förutsättningarna för att målen med examensarbetena skall uppfyllas är att studentens arbetsvolym är i proportion till den förväntade. Av de tillfrågade studenterna, handledarna och cheferna tycks det kunna konstateras att studentens arbetsvolym är i storleksordning eller något högre än de 800 timmarna som föreskrives.
Slutligen kan det konstateras att om svaren på de ställda frågorna hade varit kända i förväg så hade andra frågor ställts.