Hur överensstämmer studentens och handledarens syn på handledarens roll vid examensarbeten?

Authors

  • Vedad Alic
  • Caroline Fredriksson
  • Jonas Jakobsson
  • Dan Jönsson
  • Marcus Runefors

Abstract

I denna rapport behandlas studenters och handledares syn på handledarens roll vid examensarbeten vid Lunds Tekniska Högskola. Arbetet börjar med en kort litteraturöversikt som sedan kopplas till en mindre empirisk studie. Tre examensarbetare och fem erfarna handledare har intervjuats, och en komplettering har gjorts med ett mailformulär som besvarats av tre examensarbetare och tre handledare. Av examensarbetarna befann sig fyra av deltagarna i arbetets inledande fas, en hade kommit halvvägs i arbetet och en befann sig i projektets slutfas. Handledarnas erfarenhet varierade från att ha handlett ett upp till 35 examensarbeten. Intervjuerna utfördes som semistrukturerade djupintervjuer. Resultatet av intervjustudien tyder på att det finns en viss skillnad i synen på handledning mellan studenter och handledare. Det som båda grupperna i intervjuerna framhåller som den viktigaste uppgiften, “att vägleda”, tolkas olika. Studenterna har i större omfattning inställningen att handledningen ska leda fram till en bra slutprodukt avseende forskningsresultat och rapport medan handledarna framhåller processen och studenternas utveckling som viktigast.

Published

2015-02-20