Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2014: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Konflikhantering vid projekthandledning

  • Axel Eriksson
  • Robert Hallberg
  • Frida Lindberg
  • Adam Nilsson
  • Anna Persson
Submitted
February 20, 2015
Published
2015-02-20

Abstract

Rapporten är tänkt att fungera som en guide för handledare som vill utveckla sin pedagogiska handledningsförmåga men kan även användas som ett uppslagsverk för att hitta eventuella åtgärder då problem vid handledning redan har uppstått. Dessa problem är ofta konflikter och några typexempel behandlas, dessa är den omotiverade studenten, frånvarande handledaren, bristande personkemi och relationskonflikter. Det är dock inte givet att varje konflikt mellan handledare och student är av ondo och bör undvikas. Tvärtom är konflikter en del av den mellanmänskliga interaktionen som är nödvändig och potentiellt gynnsam. Gemensamt för de fyra hypotetiska fallen som avhandlats, är att konflikterna som uppstått i grund beror på bristande kommunikation mellan handledare och examensarbetare. En god kommunikation kan åstadkommas genom att avdelningen implementerar rutiner där examensarbetaren och handledaren tidigt får veta vad som förväntas av dem, exempelvis genom avtalsskrivning eller gemensam bearbetning av diskussionsmaterial. De förslag som behandlas i rapporten poängterar nyttan av kontinuerlig handledning från början till slut och att typen av handledning kan behöva ändras under projektets gång.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.